6 Manieren waarop SEO-specialisten ChatGPT nu gebruiken

afbeelding5.png

Opgelet, Google. Er is een nieuwe speler op het zoekmachinespeelveld.

Zeker, je hebt dit al eerder gehoord, maar deze keer is het serieus.

ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) is een groot leermiddel dat zich richt op taal.

Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en enorme hoeveelheden data kan het op een conversatie-achtige manier interactie hebben met gebruikers, het beantwoorden van vervolgvragen, het erkennen van fouten, het afwijzen van ongepaste verzoeken en zelfs het uitdagen van onjuiste veronderstellingen.

Hoewel deze door OpenAI ontwikkelde chatbot op zichzelf geen directe concurrent is voor Google, verandert het wel de manier waarop zoekopdrachten worden uitgevoerd. En dit zal de vorm van zoekmachineoptimalisatie ingrijpend veranderen.

In dit artikel zullen we deze technologie bekijken en bespreken op welke innovatieve manieren vooruitstrevende zoekmachine optimalisatoren het al gebruiken om hun taken uit te voeren.

Wat kan je doen met ChatGPT?

We zijn pas net begonnen met het benutten van de mogelijkheden om machine learning en kunstmatige intelligentie toe te passen in SEO en marketing.

ChatGPT is in staat om deel te nemen aan discussies en vragen te beantwoorden op een manier die zeer dicht bij een mens ligt.

Het kan essays, fictie verhalen, gedichten, en zelfs advertentieteksten schrijven - wat professionele schrijvers zoals ik een beetje zorgen kan maken.

Het kan worden gebruikt om content nauwkeurig genoeg te creëren dat het gebruik ervan al verboden is door het Department of Education van de stad New York vanwege angst voor fraude.

Maar meer dan alleen tekst kan ChatGPT slim genoeg zijn om gebruikt te worden voor het schrijven van meta beschrijvingen of foutopsporing. Op dit moment is het gebruik ervan voor programmeren een uitgebreid technisch proces, maar het lijkt veilig om aan te nemen dat het veel gemakkelijker zal worden naarmate het leermodel groter wordt.

Het kan ook worden gebruikt als zoekassistent, waarbij antwoorden op vragen in duidelijke en beknopte formaten worden gegeven om gebruikers te helpen bij het vinden van antwoorden zonder dat zij meerdere webpagina's hoeven te doorzoeken.

Bijvoorbeeld, als je op zoek bent naar een recept voor beef wellington, in plaats van het sorteren van een dozijn blogpagina's en het scrollen voorbij een langdradig verhaal over hoe de grootmoeder van de blogger ooit dit gerech t voorbereidde voor Winston Churchill, geeft ChatGPT je een lijst met ingrediënten en bereidingsstappen.

afbeelding6.png

Als SEO-expert kan dit een beetje eng klinken.

Maar het omarmen van AI-technologie in plaats van je zorgen te maken over het kan een goede zet zijn.

Er zijn veel manieren waarop je het kunt gebruiken om je werk te stroomlijnen en redundante of repetitieve taken efficiënter te maken.

Laten we eens kijken hoe toonaangevende SEO-professionals al ChatGPT gebruiken.

Manieren waarop SEO-professionals al gebruik maken van ChatGPT

1. Content aanmaken

Het maken van content kan een gedoe zijn, vooral als u geen ervaren (en bescheiden) schrijver zoals ik in dienst heeft.

Kan ChatGPT dit voor je doen? Nou, dat kan het, maar je kunt beter vermijden om het te gebruiken voor het schrijven van webpagina's en blogposts.

In 2022 zei Google Search Advocate John Mueller zonder twijfel dat de zoekmachine content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie beschouwt als spam, een schending van de richtlijnen van het bedrijf.

Op dit moment kunnen Google-algoritmen AI gegenereerde inhoud identificeren en bestraffen, zelfs als anti-detectie algoritmen worden gebruikt.

Je moet altijd menselijk toezicht gebruiken bij het werken met AI.

Toch kan iedereen veilig ChatGPT gebruiken om inhoud te maken voor socialemediaberichten, e-mail pitches, landingspagina-kopie voor PPC of zelfs advertentieteksten. Het kan ook een geweldige brainstormtool zijn.

Ik vroeg aan ChatGPT: "Wat is SEO?"

afbeelding4.png

Als reactie ontving ik drie goed geschreven alinea's die een overzicht geven van zoekmachineoptimalisatie.

Als je voorzichtig bent, kan ChatGPT helpen om veel repetitieve content taken, zoals advertentievariaties, te stroomlijnen, maar je moet altijd  zorgvuldig alle gegenereerde content controleren, omdat dit onnauwkeurigheden kan bevatten.

2. Zoekwoordenonderzoek en -analyse

Oké, dus je bent niet bereid om het risico te nemen om betrapt te worden op het gebruik van ChatGPT om content te maken. Dat betekent niet dat je de kracht ervan niet kunt benutten als onderdeel van je contentstrategie.

ChatGPT maakt trefwoordonderzoek praktisch moeiteloos.

Het enige wat je hoeft te doen is de chatbot openen en een paar van je doelzoekwoorden typen en vragen naar gerelateerde. ChatGPT zal een lijst met gerelateerde zoekwoorden genereren op basis van zijn begrip van zoekresultaten.

Om deze functionaliteit uit te proberen, heb ik een lijst met zoekwoorden gezocht die relevant zijn voor een softwareleverancier voor banken.

Een korte tijd later presenteerde de chatbot me een lijst van trefwoorden en zinnen die via traditioneel trefwoordonderzoek misschien veel langer hadden geduurd om te ontdekken.

afbeelding2.png

U kunt het ook gebruiken om de concurrentie voor verschillende zoekwoorden te bepalen.

Voor een hoog staand voorbeeld vroeg ik het om te bepalen of "basketbal" of "touwnet" gemakkelijker te rangschikken zou zijn. We weten het antwoord al, maar het was fijn om te zien dat de chatbot dat bevestigde.

afbeelding3.png

3. Ontwikkeling van Contentstrategie

Oké, ik moet toegeven, dit heeft me weggeblazen. Ik zou er zelfs niet aan hebben gedacht als ik niet deze tweet van Joe Speiser had gezien:

 

6/ Stel uw content marketingsstrategie op

 

Als voorbeeld

 

Heb ik aan chatbot gevraagd om AI SaaS-contentstrategie.

 

Het is redelijk basaal,
maar je kunt Chat vragen om op elk punt extrapoleren totdat je een gedetailleerde routekaart hebt. pic.twitter.com/QxcvKNHJNK

 

— Joe Speiser ⚡️ (@jspeiser) 2 januari 2023

Dat klopt. Je kunt ChatGPT vragen om een contentmarketingstrategie voor je op te stellen.

Hoewel het geen gedetailleerde plannen oplevert (hoewel je er waarschijnlijk om zou kunnen vragen), biedt het wel een hoog niveau aan tactieken voor inhoud gerelateerd aan een opgegeven vakgebied.

Een punt van aandacht dat direct te binnen schiet bij het gebruik van een chatbot voor contentstrategie is de bezorgdheid dat je concurrenten hetzelfde kunnen doen. Op die manier creëren jullie allemaal bijna identieke blogposts over "de voordelen van AI", "hoe AI SaaS de efficiëntie kan verbeteren", enz.

4. Beter begrip van zoekintentie

Voor mij is dit het meest interessante SEO-gerelateerde potentieel dat door ChatGPT wordt gepresenteerd - de mogelijkheid om in te zoomen op de zoekopdracht en verder te kijken dan de woorden naar de intentie van de zoekopdracht.

Ja, Google probeert dit te doen en ja, het is dramatisch verbeterd gedurende het bestaan van de zoekmachine - maar om een tweet van Keiran Flanagan te citeren: "Google neemt je zoekopdracht en probeert het te beantwoorden. ChatGPT neemt je zoekopdracht en zal deze vaak verbeteren."

4/ Toegevoegde waarde:

In een aantal voorbeelden biedt ChatGPT extra tips die de zoekende persoon nog niet had overwogen

Google neemt uw vraag en probeert deze te beantwoorden

ChatGPT neemt uw vraag en zal deze vaak verbeteren

Geweldig voorbeeld uit een geweldige studie uitgevoerd door @HelloSurgeAI pic.twitter.com/ZeDJGWP2VR

Kieran Flanagan 🤘 (@searchbrat) 3 januari 2023

Hoewel de beta-versie van deze chatbot nog niet is verbonden met het internet, lijkt het erop dat de leerbaarheid van ChatGPT het in staat zal stellen om een exponentieel groter begrip te ontwikkelen van wat elke zoekopdracht zoekt, soms zelfs informatie verstrekken waar de zoeker niet wist naar op zoek te zijn.

Als SEO-professional hoeft u niet te worden verteld dat u door uw inhoud beter af te stemmen op een vraag, hoger in de ranglijst zult komen. ChatGPT kan u daarbij helpen.

5. Het genereren van goede SEO-titels

Vraag het aan een schrijver, en hij zal je vertellen dat titels een van de moeilijkste dingen zijn om te schrijven, vooral voor SEO-doeleinden. Maar al te vaak eindigen ze als droge dingen zoals "Hoe u backlinks kunt bouwen" of een saai equivalent.

Om het wat spannender te maken, vroeg ik ChatGPT om mij een lijst met titels te geven voor een pagina over backlinking, waarop het met tien opties reageerde, die allemaal interessanter waren dan mijn "hoe te" lijn.

afbeelding1.png

6. Samenstellen en Beheren van Analyserapporten

Voor veel marketeers zijn rapporten en spreadsheets de kwelgeesten van hun professionele bestaan. Maar bedrijven willen gegevens om te bewijzen dat uw inspanningen een verschil maken. Dat is waar ChatGPT een echte game changer kan zijn.

Meer dan dat, deze functionaliteit kan u helpen nieuwe rangschikkingsmogelijkheden te identificeren die u anders zou hebben gemist.

Stel dat je reguliere expressies wil samenstellen voor rapportage-analyse, maar je hebt geen sterke programmeervaardigheden. Bijvoorbeeld, je wilt misschien een rapport filteren met behulp van specifieke woorden om mogelijkheden te identificeren voor het uitbreiden van je FAQ of handleidingen.

Met ChatGPT kan iedereen met een basiskennis van hoe deze expressies werken de chatbot gebruiken om automatisch een lijst te genereren.

Op dezelfde wijze kan ChatGPT veel hoofdpijn wegnemen bij het schrijven van formules en het analyseren van gegevens als je regelmatig moeite hebt met Excel of Google Sheets (en wie niet?).

Ik heb alleen nog maar de oppervlakte besproken van hoe AI je kan helpen bij deze processen, maar als je meer informatie wilt, heeft de IT-guru van Search Engine Journal, Vahan Petrosyan, een uitstekend artikel geschreven dat deze onderwerpen diepgaander behandelt.

AI Biedt Een Nieuwe Wereld Van Mogelijkheden Voor SEO

ChatGPT is een zeer indrukwekkend hulpmiddel. En het is gemakkelijk om meegesleept te worden in de opwinding van wat het biedt en wat het in de toekomst zou kunnen doen, met name voor SEO.

Alleen al met de beperkte functionaliteit die hierboven besproken is, kan het mogelijk honderden uren per jaar besparen.

Maar het is niet zonder nadelen. Eén daarvan is dat het momenteel gebruikmaakt van gegevens van niet later dan 2021, waardoor het geen informatie kan verstrekken over actuele gebeurtenissen.

Het is waarschijnlijk veilig om aan te nemen dat een latere versie van de chatbot dit probleem zal verhelpen, maar we weten nog steeds niet hoe lang het zal duren voordat de AI nieuwe gebeurtenissen leert en ze kan relateren aan andere onderwerpen.

Bovendien is het niet 100% nauwkeurig en onpartijdig. Afhankelijk van de input kan het onjuiste informatie ontvangen en deze herhalen, terwijl het oorspronkelijke dataset waarop het is getraind niet vrij is van dataverzamelingsbias.

Als iemand die is opgegroeid met het kijken van Terminator-films, ben ik altijd bang dat ChatGPT zelfbewust wordt en de mensheid zal onderwerpen. Om aan de veilige kant te zijn, heb ik het direct geconfronteerd.

Het "dacht" opvallend lang na voordat het terugkwam met dit onbevredigende antwoord:

afbeelding7.png

Het eindoordeel

ChatGPT is gaaf en alle tekenen wijzen erop dat het alleen maar beter zal worden.

Hiermee kunt u de zoekmachineoptimalisatie veel sneller en efficiënter maken.

We moeten alle inspanningen leveren om te zorgen dat het niet verbonden wordt met het nucleaire arsenaal.

Grapje… een beetje.

Gerelateerde artikelen

Bekijk meer >>